Baba - mama klub
A Gyes-en, Gyed-en kisgyermekkkel vekig otthon lv desanykra veszlyknt leselkedhet, hogy elszigeteldnek; nem ritka krkben a levertsg, valamint a kikapcsolds s a feltltds hinya.
Segtsget nyjthat szmukra egy kis kzssg, egy klub, ahol „sorstrsakra” tallhatnak, akikkel rendszeres idkznknt tallkozva gyermeknevelsi s egyb tapasztalataikat megoszthatjk, illetve a gyermeknevelssel, gondozssal, az ignybe vehet egszsggyi s szocilis elltsokkal kapcsolatos ismereteiket bvthetik.
Ebbl a clbl jtt ltre a baba-mama klubunk, melyet szocilpedaggus vgzettsggel – szintn kisgyermekes anyukaknt, akkor mg nkntesknt - kezdtem szervezni tavaly sszel. (Idn prilis 1-tl a csaldsegt szolglatunk csaldgondozjaknt vgzem tovbb a feladatot.)
A csoport elsdleges clja az volt teht, hogy az anyukk gyaraptani tudjk tudsukat a gyermek gondozsval, polsval, nevelsvel, fejlesztsvel kapcsolatosan, megismerhetik a gyermek fejldsi szakaszait, letkori sajtossgait, de nem titkolt szndkom volt kikapcsoldsi, „kimozdulsi” lehetsget biztostani az anyukk szmra, amely kiss megtri a mindennapi rutint. Az els lps a csoport megtervezse volt, majd a potencilis tagok felkeresse kvetkezett.
A csoport a homogenits elvt kveti abbl a szempontbl, hogy a tagok hasonl clbl lpnek a csoportba; olyanok, akik elfogadjk a csoport f cljait, s azonosulni is tudnak vele.
A tagok szociokulturlis httere nem mutat tl nagy klnbsgeket, mely megknnyti az egyms kztti interakcit.
Szksges volt a rendelkezsre ll erforrsok szmbavtele: elssorban a tallkozk helysznnek tisztzsa, valamint a munknkba bevonhat szakemberek felkeresse. Mivel baba-mama klubrl van sz, melyen az anyukkon kvl a babk is rszt vesznek, fontos volt a „gyermek-bart” krnyezet. Szerencsre az voda vezetje mellnk llt s vllalta, hogy a kthetente tartand sszejveteleinkre rendelkezsnkre bocst 1-1 vodai szobt, valamint 1-1 arra vllalkoz vn is velnk marad a foglalkozsunk idejre, segtve munknkat.
Az els tallkozs sorn csoportvezetknt egy krdvvel vrtam a klubtagok, melyben segtsgket krtem arra vonatkozlag, milyen programokban, tevkenysgekben vennnek rszt szvesen. Ennek segtsgvel egy vre elre sszelltottam klubunk programjt.
Az sszejveteleink ltalban 1-1 aktulis nnep kr szervezdnek. Kzs neklssel, mondkzssal kezdjk a tallkozt, majd rtrnk aktulis tmnkra. Idnknt szakembereket hvunk, akik 1-1 tmval kapcsolatosan nyjtanak neknk informcit, segtsget. Vdn mr tbb alkalommal volt velnk, akivel pldul a szobatisztasgra szokatsrl vagy a ktelez s adhat vdoltsokrl beszlgettnk. Teleplsnk knyvtrosa is vett mr rszt foglalkozsunkon, aki gyermeknevelsi knyveket ajnlott szmunkra. De a meghvottaink kztt volt mr a logopdus is, aki a szp beszd tantsval kapcsolatosan adott hasznos tancsokat, a lassan vods korba r klubtagjaink anyukit pedig felkszlt vn tjkoztatta az vodarettsg ismertetjegyeirl.
A foglalkozsaink zrsaknt minden alkalommal egy knnyen s gyorsan elkszthet, mutats, gyermekszobt dszt kreatv tletet valstunk meg. Az anyukk a kzmves foglalkozsokon is segtenek egymsnak. Ha egy gyermek nygsebb a kelletnl, s anyukja kezbl nem kvnkozik ki, akkor figyelnek arra, hogy helyette is elksztsk az ppen aktulis dszt; res kzzel senki nem megy haza.
Mindekzben a kicsik letkori sajtossgaikra jellemz tevkenysget – alvs, pihens, rugdalzs, jtk, tpllkozs – vgzik anyukjuk mellett.
A csoport mkdik. Ha meg kellene hatrozni a csoport jellegt, elmondhatjuk rla, hogy msodlagos, nylt, informlis csoportrl van sz. Ha Morton Deutsch ltal megfogalmazott megklnbztet jegyeket veszem figyelembe, akkor ez a csoport a szervezett kategriba illik, ugyanis tbbek kztt rvnyes r, cljaik egymst klcsnsen felttelezik s normarendszer alakult ki, amely szablyozza a tagok interakcijt. Jelenleg 6-7 csald vesz rszt a foglalkozsokon. A tagok folyamatosan cserldnek, ami termszetes, hiszen a gyerekek nnek, vodba kerlnek. A csoportra a nyitottsg a jellemz, az j tagok megjelense biztostja a csoport fennmaradst s folyamatos mkdst. A csoporttagok konstruktvak, aktvak, jellemz a nyitottsg, az emptia, az egyttmkds. A csoport elsdleges hasznn tl pozitvumknt tartom szmon azt is, hogy a tagok az sszejveteleinken kvl is tallkoznak, segtik egymst.
Csoportvezeti munkm nem rt vget a csoport megszervezsvel, hiszen mindig elre kszlni kell a kvetkez foglalkozsokra, ezenkvl figyelemmel ksrni, hogy kik lehetnek a kvetkez v potencilis csoporttagjai. Ennek rdekben tartom a kapcsolatot a gyermekekkel foglalkoz szakemberekkel (elssorban vdnk, gyermekorvos). Alkalmanknt a helyi jsgban s rdiban hrt adunk a csoport ltezsrl, munkjrl. Az vnkkel is, akikhez a „klubos” gyerekek kerlnek majd, tartani fogom a kapcsolatot, rdekldve tapasztalataikrl, tancsaikat meghallgatom.
A csoport tagok kzti kommunikcit elsegtend elksztettem klubunk honlapjt (www.babamamaklub.gportal.hu), melynek segtsgvel - br mg szerkeszts alatt ll - a potencilis klubtagoknak, szakembereknek, kvlll rdekldknek hrt adunk s fnykpeket mutatunk 1-1 foglalkozsunkrl.
Fbin Krisztina, csaldgondoz, klubvezet
|