1. Az adóigazolványról (Forrás: Magyarország.hu)
Ki kaphat adóigazolványt?
Hol és hogyan igényelhető az adóigazolvány?
Kell-e fizetni az adóigazolvány kiállításáért?
Az adóigazolvány tartalma
Az adóigazolvány használata
Az adóigazolvány egy bankkártya méretű hivatalos okmány (hatósági igazolvány), amely tulajdonosának adóazonosító jelét igazolja . Az adóigazolvány lehet ideiglenes (korlátozott, a kiállítástól számított 60 napos érvényességi idejű) is abban az esetben, ha az adóigazolvány kiállítását kérő nyomtatványon feltüntetett adatok eltérnek a személyi adat- és lakcímnyilvántartásban tárolt adatoktól.
Ki kaphat adóigazolványt?
Adóigazolványt bármely magánszemély kaphat az APEH regionális igazgatóságától. Egyes esetekben az adóigazolvány kiállíttatása nem csupán lehetőség, hanem kötelezettség. A vállalkozási tevékenységet nem folytató magánszemély - ha nem végez általános forgalmiadó-köteles tevékenységet és nem rendelkezik adóazonosító jellel - köteles a jövedelemadó-köteles bevételének megszerzése, költségvetési támogatás igénylése előtt adóazonosító jelének megállapítása és az adóigazolvány kiállítása érdekében az állami adóhatóságnál (APEH regionális igazgatóság) az e célra szolgáló nyomtatványon írásban bejelenti nevét, születési helyét, idejét, anyja leánykori nevét és lakóhelyét, ennek hiányában tartózkodási helyét. A nem magyar állampolgárságú magánszemély útlevélszámát és állampolgárságát is köteles közölni .
Hol és hogyan igényelhető az adóigazolvány?
Annak kell kérnie az adóigazolványt az erre a célra rendszeresített nyomtatvány kitöltésével:
- aki adóigazolvánnyal nem rendelkezik,
- akinek az adóigazolványán feltüntetett adatok nem egyeznek meg a személyazonosításra alkalmas igazolványában feltüntetett adatokkal,
- akinek az adóigazolványa megsemmisült, megrongálódott, elveszett vagy eltulajdonították.
A nyomtatványt az igényléskor kapjuk meg, vagy letölthetjük az APEH internetes honlapjáról is. A kiállított adóigazolványt 15 napon belül postán küldik meg.
A nyomtatványt személyesen, meghatalmazott útján és postai úton is be lehet nyújtani. Az igényléskor be kell mutatni:
- a természetes azonosító adatokat tartalmazó okmányokat: személyi igazolványt, lakcím igazolványt,
- 14. életévét be nem töltött gyermek esetén születési anyakönyvi kivonatot.
Ha postai úton igényeljük az adóigazolványt ezeket a dokumentumokat fénymásolatban kell csatolni .
Az adóigazolvány kiadását:
- a magánszemély állandó, ennek hiányában ideiglenes lakóhelye, szokásos tartózkodási helye,
- a jogi személyiség nélküli vállalkozó - ideértve a vállalkozó magánszemélyt is - székhelye, ennek hiányában telephelye (ha a vállalkozó magánszemélynek több telephelye van, az elsőként bejelentett telephelye),
- a jogi személy, illetőleg egyéb szervezet székhelye, ennek hiányában telephelye (a tevékenység gyakorlásának helye)
szerinti APEH regionális igazgatóságon kell kérni.
Kell-e fizetni az adóigazolvány kiállításáért?
Az adóigazolvány első alkalommal történő kiállítása díjmentes. Díjmentes az újabb adóigazolvány kiállítása akkor is, ha a korábban kiállított adóigazolványon szereplő adat megváltozott vagy téves .
Ha az újabb adóigazolvány kiállítására azért van szükség, mert a korábbi adóigazolvány elveszett, megsemmisült, megrongálódott vagy azt eltulajdonították, akkor az újabb adóigazolvány kiállításáért igazgatási szolgáltatási díjat, jelenleg 2200.- forintot kell fizetni ,
.
Az adóigazolvány tartalma
Az adóigazolvány tartalmazza tulajdonosának
- családi és utónevét,
- anyja leánykori családi és utónevét,
- születési helyét és idejét,
- adóazonosító jelét,
- az igazolvány kiállításának keltét .
Az ideiglenes adóigazolvány a fentieken túl tartalmazza az adóigazolvány érvényességi idejét is.
Az adóigazolvány használata
Az adóigazolvány önmagában nem igazol, nem bizonyít semmit, az csak valamely személyazonosításra alkalmas más hivatalos okirattal (pl. személyazonosító igazolvány, diákigazolvány) együtt igazolja tulajdonosának adóazonosító jelét. Fontos tehát, hogy az adóigazolványon is szereplő személyazonosító adatok változása esetén gondoskodjunk új adóigazolvány kiállításáról.
Az adóazonosító jel használatának és megismerhetőségének lényege az, hogy ezzel a kóddal válunk beazonosíthatóvá az adózási kérdésekben. Az adóigazolvány bemutatásával adóazonosító jelét mindenki köteles az adóhatóság, valamint az adózással kapcsolatban adatszolgáltatásra kötelezett szerv számára megismerhetővé tenni .
A magánszemély az adóazonosító jelét közli
- a munkáltatóval,
- a kifizetővel,
- az állami foglalkoztatási szervvel,
- a hitelintézettel,
- a társadalombiztosítási szervvel
ha az olyan kifizetést teljesít, amelynek alapján a magánszemélynek adófizetési kötelezettsége keletkezik és azzal összefüggésben a törvény adatszolgáltatási kötelezettséget ír elő.
A magánszemély az adóazonosító jelét közli:
- az ingatlanügyi hatósággal,
- a biztosítóintézettel,
- az adókedvezmény (adómentesség) igénybevételére jogosító igazolást kiállító szervvel,
- a költségvetési támogatás igénybevételére jogosító igazolás kiállítójával is
ha ezzel összefüggésben azt adatszolgáltatási kötelezettség terheli.
Az előzőekben felsorolt adatszolgáltatásra kötelezettek felhívására a magánszemély köteles bemutatni adóigazolványát. Ha a magánszemély az adóazonosító jelét nem közli, a munkáltató és a kifizető a kifizetést, az adókedvezmény (adómentesség), a költségvetési támogatás igénybevételére jogosító igazolás kiállítója az igazolás kiadását - az adóazonosító jel közléséig - megtagadja.
Ha a tulajdonos elhagyja adóigazolványát, e tényt haladéktalanul be kell jelentenie az állami adóhatóságnak .
Az állami adóhatóság az adóigazolványt bevonja, ha
- a tulajdonosa elhalálozott,
- az országot véglegesen elhagyni szándékozó személy az adójának soron kívüli megállapítását kéri,
- az adózó által felhasznált adóigazolvány hamis vagy hamisított, illetve az adóigazolványba bejegyzett adatok tévesek vagy hamisítottak,
- az abban lévő adat megváltozott .